HVAD ER FORSKELLEN PÅ SEM OG SEO?
Fordele og ulemper ved det ene frem for det andet
Hvad er forskellen på SEM og SEO? Og hvilke af de to markedsføringsmetoder skal du vælge? Læs med her og bliv klogere på, hvad du skal vælge for at skabe størst værdi for din virksomhed.
HVAD ER SEM?
SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing eller Søgemaskine Markedsføring. Begrebet bliver brugt til at beskrive alle former for betalt markedsføring på Google og lignende søgemaskiner.
Når du søger efter noget på Google, vil der blandt søgeresultaterne komme nogle annoncer frem øverst. Disse visninger er betalte annoncer, og går under begrebet SEM. Derudover har Google også en lang række partnersider, hvor betalte annoncer også kan blive vist.
Annoncerer du på Google, eller en af deres partnersider, opretter du annoncerne via Google Ads. Du sætter dig et månedligt budget til annoncering, og hver gang der er en person, der klikker på din annonce, betaler du en klikpris til Google.
Når du laver dine annoncer, er det en god idé at lave dem så målrettede som muligt. Derved vil dine annoncer kun blive vist til personer, som er potentielle kunder. På denne måde bliver dit annoncebudget brugt mere effektivt, end hvis du for eksempel brugte penge på avisannoncer, hvor du ikke har nogen form for kontrol over, hvem der læser dine annoncer.
FORDELE VED SEM:
· Du kan købe en topplacering på Google fra dag 1
· Du betaler bagudrettet for resultaterne
· Du kan stoppe annoncerne med det samme, hvis kampagnen stopper eller har dårlig konverteringsrate
· Du kan hurtigt få indblik i, hvilke søgeord der konverterer bedst
ULEMPER VED SEM:
· Du betaler for hver enkelt besøgende, der klikker på din annonce (pr. klik)
· Du kan ikke vise dine annoncer på samtlige relevante søgninger
· Så snart du stopper med at betale, ophører effekten
HVAD ER SEO?
SEO er en forkortelse af Search Engine Optimisation eller Søgemaskine Optimering. SEO betyder, at du optimerer din hjemmeside, så den rangerer højt på Google.
Hvis SEO udføres korrekt, kan det give din virksomhed en førsteplads i søgeresultaterne. Dette er afgørende for, om du bliver fundet af din målgruppe eller ej.
Søgemaskine Optimering er meget teknisk arbejde, som kræver både tid og viden. Derudover kan det tage lang tid, før der vil vise sig synlige resultater, og hjemmesiden begynder at rangere blandt de øverste af søgeresultaterne.
Sammenlignet med SEM betaler du ikke for SEO, fordi det ikke er betalte annoncer. På grund af det store arbejde der er i at arbejde med SEO, og den nødvendige viden som det kræver, er der mange der vælger at betale for assistance i form af professionel tekstforfatning.
FORDELE VED SEO:
· Du betaler ikke for besøgende på dit website
· Udbyttet af investeringen er vedvarende
· Du kan opnå synlighed på alle søgninger, der er relevante
· Da de fleste brugere på Google klikker på organiske søgeresultater, kan du nå ud til en stor del af din målgruppe
ULEMPER VED SEO:
· Det tager tid, før du får gode og synlige resultater
· Du betaler forud for resultaterne (medmindre du selv gør arbejdet)
· Du kan ikke styre, hvordan Google viser dit website i søgeresultaterne
SEM VS SEO
Både SEM og SEO kan spille en vigtig rolle i din online markedsføring. Tager du dig tid til at forstå fordele og ulemper ved hver enkelt, kan du herudfra træffe en beslutning om, hvilken af de to der er den rigtige for dig og din virksomhed. Uanset hvad du vælger, er det vigtigt, at du sørger for at lave research og bruger effektive strategier. Hvis ikke kan du ende med at spilde både tid og penge, uden du vil opnå resultater.
Nogle tror, at SEM er det bedste at gå efter, mens andre mener, at SEO er en bedre løsning. Sandheden er, at begge dele har fordele og ulemper. Det afhænger derfor af dine specifikke behov og situation i forhold til, hvad der vil fungere bedst for dig.
MEN HVAD BØR DU SÅ FOKUSERE PÅ? SEM ELLER SEO?
Som udgangspunkt bør du fokusere på begge dele – både SEM og SEO. Men som ejer af en mindre eller en nyopstartet virksomhed, er der som regel ikke det store budget til markedsføring. Det kan derfor være nødvendigt at vælge det ene frem for det andet.
Har du tålmodighed til at vente på at se resultater, så kan SEO være en god investering. Bliver arbejdet udført korrekt, vil din hjemmeside komme til at rangere højt blandt søgeresultaterne, uden at du betaler, når folk klikker sig ind på din side.
Derudover skal SEO også vedligeholdes. Det er derfor en god idé at betale en ekspert for at udføre og vedligeholde arbejdet – også efter at din hjemmeside har fået gode placeringer på Google.
Vil du derimod gerne se synlige resultater med det samme, bør du fokusere på SEM. Når du opretter en annonce i Google Ads, vil din annonce eller kampagne blive vist i de øverste søgeresultater med det samme, du gør den aktiv. Derudover bliver de betalte annoncer vist før de organiske resultater.
Både SEM og SEO kan være effektive til at drive trafik til din hjemmeside. Dog er SEO normalt den bedste mulighed for langsigtede resultater, mens SEM typisk er bedst til her og nu resultater. Dette skyldes, at det kan tage noget tid, før SEO-optimeringen træder i kraft, mens SEM kampagner kan aktiveres med det samme.
HVEM KAN HJÆLPE MED SEM OG SEO?
Der er mange virksomheder der tilbyder SEM og SEO tjenester, og som kan hjælpe dig med at forbedre din synlighed i søgemaskinerne og dermed skabe mere trafik til dit websted.
Ønsker du at få hurtige og synlige resultater, er du velkommen til at kontakte mig. Det kan være starten på et godt og succesfuldt samarbejde.
TEKST & KONCEPT
CVR.: 34 25 08 63
KONTAKT
Tlf.: 20 65 78 65
Email: Info@tekstogkoncept.dk