HVAD ER

LINKBUILDING?

Få bedre placeringer med linkbuilding strategier 

Linkbuilding er en af de absolut vigtigste faktorer indenfor SEO. Særligt når du ønsker at skabe gode placeringer på Google, gør du klogt i at have fokus på linkbuilding.

I denne guide får du de 10 bedste linkbuilding strategier til at opbygge backlinks, som du med fordel kan anvende.

HVAD ER LINKBUILDING?

Linkbuilding er en af de vigtigste fokusområder af enhver SEO-strategi. Det er en proces, som går ud på at opnå backlinks, hvilket betyder, at andre hjemmesider linker tilbage til din hjemmeside. Hvert link til din hjemmeside kan betegnes som en stemme, som altså fortæller Google, at din hjemmeside er troværdig. Hjemmesider med mange backlinks og høj autoritet bliver af Google, betragtet som et domæne med en høj grad af troværdighed og tillid. Får du links fra domæner som disse har du en større fordel for at komme på side 1 på Google.


Det er dog vigtigt at sige, at der er mange faldgrupper, som du skal være opmærksom på, når du opbygger links. Køber du for eksempel en masse billig spam linkbuilding, kan det skade din online synlighed. Fokuserer du derimod på kvalitet frem for kvantitet, kan det have en positiv effekt på din SEO.

HVORFOR ER LINKBUILDING VIGTIGT, NÅR DU HAR EN HJEMMESIDE?

Som virksomhedsejer er linkbuilding et af de vigtigste områder at have fokus på, da det er en af de bedste måder at generere organisk trafik på. Derudover er det også en effektiv strategi til at skaffe leads, da organisk trafik har en høj konverteringsrate.


Endnu en vigtig grund til at linkbuilding er effektiv, er fordi, at det kan hjælpe dig med at rangere højere på søgemaskinerne. Når dine sider får backlinks fra kvalitetsdomæner med høj autoritet, fortæller det søgemaskinerne, at indholdet på din side er relevant og dermed værd at fremhæve.

Linkbuilding kan virke enorm tidskrævende og som en udfordrende opgave, hvis man ikke har den store kendskab til det. Men det er om noget det hele værd. Vil du have succes med din online markedsføring, er linkbuilding et absolut must at have fokus på.

10 ENKLE OG EFFEKTIVE LINKBUILDING STRATEGIER TIL AT FÅ FLERE BACKLINKS

Der findes en lang række måder at gribe linkbuilding an på. Og der er endnu flere holdninger til, hvad er linkbuilding?

Du får her 10 af mine foretrukne tips til, hvordan du kan opbygge backlinks, som kan være relevante for din virksomhed.


1.    LINKS FRA LEVERANDØRER OG SAMARBEJDSPARTNERE

Hvis du arbejder sammen med andre virksomheder eller sælger deres produkter, kan du med fordel få dine samarbejdspartnere og leverandører til at linke til din hjemmeside.

Du kan også vise dem samme gestus gennem linkbuilding, da det kan styrke dine chancer for, at de gengælder det og linker retur til dit website.


2.    LINKS KUNDER

For virksomheder er kundens oplevelse ofte et vigtigt fokus. Gennem kundens udtalelser og anbefalinger kan din virksomheds ydelser og produkter nå ud til flere, og det kan dermed skabe mere trafik til dit website. Links fra kunder vil dermed typisk være en fordel for din virksomhed.

Dette kan for eksempel være via kundens blog.


3.    LINKS FRA MEDLEMSKABER

Har du eller din virksomhed et arbejdsrelateret medlemskab? Eller er du/I medlem af en brancheforening eller lignende som for eksempel FDIH? Så er det ofte en god måde at få et relevant og stærkt link.

Tag et tjek på foreningens hjemmeside og kontakt dem hvis du ikke kan finde et link til din hjemmeside hos dem. Som medlem er det ofte gratis eller koster et beskedent beløb årligt. 


4.    BROKEN LINKBUILDING

Broken links går ud på at du går ind og finder hjemmesider, der linker til et dødt eller inaktivt websted. Derefter kontakter du ejeren af hjemmesiden og fortæller dem, at de har et ”broken link”, og beder dem ændre det til et aktivt websted. Gør du dette på en række hjemmesider kan det hjælpe dig med at få dine sider til at rangere højere på søgemaskinerne.

Broken links opstår blandt andet, når indhold bliver fjernet eller flyttet fra en side.


Læs mere om broken linkbuilding her:

·     https://ahrefs.com/blog/broken-link-building/

·     https://www.semrush.com/blog/broken-link-building/


5.    LINK BAIT

Link bait går ud på at producere relevant indhold, der kan føre til, at du får flere links. Det kan enten foregå automatisk enten via artikler, analyser, infografik, newsjacking og meget mere eller ved, at du aktivt efterspørger links og anbefalinger.


Link bait er en smart måde indenfor linkbuilding, da det er med til at give en masse naturlige links. Selvom det er en af de bedste og mest naturlig linkbuilding metoder, er det også en af de sværeste.

Du kan altid få andre til at linke til din side. Det handler blot om at have den rigtige indgangsvinkel, samtidig med at det kræver kreativitet at producere noget indhold, som andre vil dele i form af links.


6.    SKRIV GODE ARTIKLER OG KVALITETSINDHOLD

At skrive kvalitetsindhold er en meget effektiv linkbuilding strategi. Hvis du kan producere indhold, der er mere relevant, end det der allerede er at finde på nettet, så er der større chance for at andre vil linke til det. Det lyder dog lettere sagt end gjort, og du vil ofte skulle gøre en ekstra stor indsats. For at gøre dette mest effektivt skal du sikre dig, at dit indhold er unikt og af høj kvalitet.

For at øge chancerne for at andre vil linke til det, kan du for eksempel promovere dit indhold på sociale medier eller andre hjemmesider. Du kan også lave en video eller lignende, som hjælper læseren med at besvare spørgsmålet eller løse et problem.


7.    LINKS FRA ADVERTORIALS

Advertorials er en enkel og ofte anvendt strategi, da det kan skabe forbedret trafik til dit website. Det er artikler, som fungerer som reklame. Det er som regel nemt at få fat i disse links, fordi du betaler for dem.


Mange oplever advertorials som mere troværdige end de klassiske annoncer. De fleste af de store medier har en form for advertorials, men mindre medier og blogs kan også have det. 


8.    BRANDMENTIONS UDEN LINKS

En anden effektiv linkbuilding strategi er at finde brandmentions, der ikke er linket til din hjemmeside. Det kan for eksempel være onlinemedier der omtaler dine produkter/ydelser og/eller dit brandnavn, uden de linker til din hjemmeside. Dette kan gøres manuelt eller ved af et værktøj som for eksempel Google Alerts.

Hvis der er mange brandmentions uden links, kan du starte med at finde de mest relevante. Kontakt hjemmesideejeren og bed dem om at linke til dig.


9.    LINKS GENNEM SPONSORATER

Ved at sponsorere et arrangement kan du skabe links til din hjemmeside fra arrangørens hjemmesider og andre websites, der deltager i arrangementet. Det kan også være værdiskabende at lave sponsoraftaler med bloggere og forretninger. Dette kan være en effektiv måde at få rangeret dine sider højere på søgemaskinerne.


10. GÆSTEBLOGGING

Gæsteblogging er en strategi, hvor du får lov at skrive et blogindlæg på et andet website. Indlægget skal være af høj kvalitet og have et relevant link tilbage til din egen hjemmeside. At skrive gæsteindlæg er en effektiv strategi, da du får rangeret dit indhold højere på søgemaskinerne og dermed genererer trafik til din hjemmeside.

TEKST & KONCEPT

CVR.: 34 25 08 63


KONTAKT

Tlf.: 20 65 78 65

Email: Info@tekstogkoncept.dk